تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 2,175 بازدید
  • بدون نظر

آموزش استفاده از CDN

اگر بداند که  CDN چیست؟ بصورت کامل توضیح داده‌ایم که سی دی ان یا شبکه انتقال محتوا چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟ امروز قصد دارم روش کار CDN و آموزش استفاده از CDN در وردپرس را به شما عزیزان توضیح دهم.

CDN چگونه کار می‌کند؟

قبلا در اینفوگرافیک CDN نحوه کار CDN را توضیح داده‌ایم. پس نیازی به توضیح چگونگی کار کردن CDN نیست. اینجا قصد دارم توضیح دهم که CDN چطور روی وبسایت شما فعال می‌شود.

برای فعالسازی CDN نیازی به ارائه دسترسی وردپرس و یا هاست شما به شرکت ارائه دهنده سی دی ان نیست. پس شرکتی که از آن سی دی ان تهیه می‌کنید هیچ دسترسی به پنل مدیریتی و یا اطلاعات حساس شما نخواهد داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این هست که DNS‌های دامین خود را به DNS‌های آن شرکت تغییر دهید. به اینصورت که اطلاعات سایت شما به جای فراخوانی از سرور اصلی سایتتان، از سرور‌های مختلف انتقال محتوا در سطح دنیا دریافت خواهد شد.

چطور CDN را روی وردپرس نصب کنیم؟

نیازی به انجام تنظیمات خاص بر روی وردپرس نیست. فقط کافیست افزونه شرکت CDN را روی وردپرس نصب کنید. مثلا آروان کلود یا CloudFlare هر کدام یک پلاگین برای وردپرس منتشر کرده‌اند تا با انجام تغییرات روی سایت شما، کش سرورها بصورت خودکار خالی شود. نیازی به انجام تنظیمات دیگر برای فعالسازی CDN نیست.

آموزش استفاده از CDN

پس چطور سرور CDN اطلاعات را از سرور ما دریافت می‌کند؟

زمان انجام تنظیمات CDN در پنل مدیریتی سرویس CDN شما، از شما لیست آی‌پی‌های سرور اصلی درخواست می‌شود. در این قسمت باید آی‌پی سرور اصلی وبسایتتان را وارد کنید. با اینکار، سرور‌های شرکت ارائه دهنده CDN به سرور اصلی متصل می‌شوند و اطلاعات را از سرور اصلی شما به سرور‌های مختلف در سطح دنیا منتقل می‌کنند. به این ترتیب اطلاعات شما همزمان در چندین سرور مختلف نگهداری و به کاربران در نزدیک‌ترین نقطه ارائه می‌شود.

بهترین شرکت‌های CDN برای ایرانی‌ها کدامند؟

در حال حاضر بهترین شرکت ارائه دهنده CDN در ایران آروان کلود هست که البته در حال ارائه نسخه جدید هستند. البته به نظرم باید کمی صبر کنیم تا نسخه‌نهایی محصول جدیدشان را ارائه کنند چون طبق تجربه‌ای که روی خدمات این وبسایت داریم، اگر سرور سایت شما ایران باشد ارتباط کاملا برقرار خواهد شد اما در صورتی که سرور شما خارج از ایران باشد. کمی با مشکل مواجه خواهید شد. (البته نه اونقدر که فکرش رو می‌کنید. 🙂 ) حدودا چند درصد مواقع ارتباط سرور‌های این شرکت با سرور اصلی شما قطع خواهد شد و صفحه‌ای با عنوان ارتباط سرور‌ها با سرور اصلی شما برقرار نیست روی صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود که یک مشکل کوچک این صفحه خطا، لینک بودن به سایت آروان کلود هست که چندان باب دل نیست!

اما در کل آروان کلود از مابقی شرکت‌های ارائه دهنده CDN در ایران چند قدم جلوتر هست و باید این حرکت بزرگ رو بهشون تبریک گفت.

یکی دیگر از بهترین شرکت‌های CDN در دنیا را می‌توان کلود فلیر نام برد که متاسفانه ارتباط چندان خوبی با ایران ندارد 😐 و طبق تجربه چند روزه‌ای که با این شرکت داشتیم، اکثر مواقع هنگام لود وبسایت، مرورگر در حالت Establishing Connection ثابت می‌ماند. این یعنی خروج کاربر از وبسایت!

موفق باشید.

Avatar

درباره نویسنده : Mahdi

اگر زمین می خوری به این معنا نیست که شکست خوردی. اگر زمین خوردی و بلند نشدی شکست خورده ای!!

مطالب بیشتر از همین نویسنده
مطالب مرتبط