تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 1,279 بازدید
  • بدون نظر

وب سرور IIS چیست. در این پست، ما قصد داریم نگاهی دقیق به IIS (خدمات اطلاعات اینترنتی) بیندازیم. سرور خدمات اطلاعات اینترنتی (سرور IIS) یک برنامه وب مبتنی بر ویندوز سرور است که برای ارائه محتوای وب سایت از طریق اینترنت به کاربر نهایی استفاده می‌شود. Internet Information Services یک نقش سرور قابل نصب است و با تمام محصولات Microsoft Windows Server همراه است. در این مقاله به شما خواهیم گفت وب سرور IIS چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

 

IIS چه کاری انجام می‌دهد؟

دو برنامه کاربردی وب سرور رایج وجود دارد: Apache و Internet Information Services. آپاچی یک برنامه کاربردی منبع باز قابل نصب است که معمولاً در سیستم عامل های سیستم باز مانند لینوکس استفاده می‌شود، در حالی که IIS یک نقش سرور است که در بالای یک نسخه مجاز از Windows Server پیکربندی شده است. از آنجایی که IIS یک محصول مایکروسافت است، پس از خرید هاست، IIS چندین مزیت را نسبت به Apache ارائه می‌دهد. مسلما بزرگترین مزیت این است که پایگاه کاربران، در بیشتر شرایط، قبل از خرید هاست ویندوز، با طراحی و اصطلاحات محصول آشنا است، زیرا اکثر آنها اپراتورهای ویندوز موجود هستند. این امر یادگیری و پیمایش محصول را بسیار آسان می‌کند و به سایر محصولات مایکروسافت اجازه می‌دهد تا مستقیماً در IIS مانند SharePoint، PowerShell و Microsoft Office ادغام شوند.

 

یک وب سرور IIS بر روی پلت فرم دات نت مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. در حالی که می‌توانید IIS را روی لینوکس و مک از طریق Mono اجرا کنید، اما توصیه نمی‌شود.

 

شما می‌توانید IIS را برای میزبانی چندین وب سایت در یک کامپیوتر پیکربندی کنید. هر سایت می‌تواند یک آدرس پروتکل اینترنت (IP) منحصر به فرد داشته باشد یا یک آدرس IP عمومی‌به اشتراک بگذارد. همچنین IIS می‌تواند میزبان وب سایت های اینترانت، وب سایت های اکسترانت و سایت های اینترنتی عمومی‌باشد.

 

هنگامی‌که یک کامپیوتر مشتری صفحه ای را از یک وب سایت میزبانی شده در IIS درخواست می‌کند، سرور صفحه را از پوشه اصلی سند سایت بازیابی می‌کند و آن را به کامپیوتر مشتری ارسال می‌کند. همچنین IIS می‌تواند محتوای پویا مانند صفحات سرور فعال (ASP) یا صفحات PHP را ارائه دهد.
شما می‌توانید IIS را با چندین ماژول گسترش دهید و عملکردی را به سرور اضافه کنید. این ماژول‌ها را می‌توان توسط مایکروسافت یا شرکت های شخص ثالث توسعه داد. برخی از محبوب ترین گزینه‌ها عبارتند از ASP.NET، ISAPI Extensions و ISAPI Filters.

 

انواع نسخه‌های‌ IIS موجود

IIS همراه با مایکروسافت ویندوز تکامل یافته است. نسخه های اولیه IIS با ویندوز NT وارد شدند. IIS 1.0 با Windows NT 3.51 ظاهر شد و از طریق IIS 4.0 با Windows NT 4.0 تکامل یافت. IIS 5.0 با ویندوز 2000 عرضه شد. مایکروسافت IIS 6.0 را به Windows Server 2003 اضافه کرد. IIS 7.0 طراحی مجدد بزرگی را با Windows Server 2008 ارائه کرد (IIS 7.5 در Windows Server 2008 R2 است). IIS 8.0 با Windows Server 2012 عرضه شد (Windows Server 2012 R2 از IIS 8.5 استفاده می‌کند). و IIS 10 با ویندوز سرور 2016 و ویندوز 10 وارد شد.

 

⦁ IIS 6
IIS 6.0 همراه با Windows Server 2003 و Windows XP Professional x64 Edition، پشتیبانی از IPv6 را اضافه کرد و شامل یک مدل فرآیند کارگر جدید بود که امنیت و همچنین قابلیت اطمینان را افزایش داد. HTTP در IIS 6.0 به عنوان یک شنونده پروتکل HTTP خاص برای درخواست های HTTP معرفی شد. همچنین هر مؤلفه (مثلاً Server Side Includes یا ASP) با امنیت بیشتری نصب می‌شوند، زیرا در نسخه های قبلی اغلب هکرها با استفاده از اشکالات امنیتی مؤلفه هایی وارد سایت‌ها می‌شدند که حتی توسط سایت هک شده استفاده نمی‌شد و امنیت را بهبود می‌بخشید.

 

⦁ IIS 7
IIS 7.0 طراحی مجدد و بازنویسی کامل IIS بود و با Windows Vista و Windows Server 2008 عرضه شد. IIS 7.0 شامل طراحی ماژولار جدیدی بود که امکان کاهش سطح حمله و افزایش عملکرد را فراهم می‌کرد. همچنین یک سیستم پیکربندی سلسله مراتبی را معرفی کرد که امکان استقرار سایت ساده‌تر، یک برنامه مدیریتی جدید مبتنی بر فرم‌های ویندوز، گزینه‌های مدیریت خط فرمان جدید و افزایش پشتیبانی از NET Framework را فراهم کرد. IIS 7.0 در Vista تعداد اتصالات مجاز را مانند IIS در XP محدود نمی‌کند، اما درخواست های همزمان را به 10 (ویندوز ویستا Ultimate، Business و Enterprise Editions) یا 3 (در Vista Home Premium) محدود می‌کند. درخواست‌های اضافی در صف قرار می‌گیرند که عملکرد را مختل می‌کند، اما مانند XP رد نمی‌شوند.

⦁ IIS 7.5
IIS 7.5 در ویندوز 7 (باید در پانل کناری برنامه‌ها و ویژگی‌ها روشن شود) و ویندوز سرور 2008 R2 گنجانده شده است. IIS 7.5 ماژول های WebDAV و FTP و همچنین مدیریت خط فرمان را در PowerShell بهبود بخشید. همچنین پشتیبانی از TLS 1.1 و TLS 1.2 و ابزار تجزیه و تحلیل بهترین روش‌ها و جداسازی فرآیند برای اپلیکیشن پول را معرفی کرد.

⦁ IIS 8
IIS 8.0 فقط در Windows Server 2012 و Windows 8 موجود است. IIS 8.0 شامل SNI  (اتصال SSL به نام میزبان به جای آدرس IP) برنامه اولیه، پشتیبانی از گواهی SSL متمرکز، و مقیاس بندی چند هسته ای بر روی سخت افزار NUMA، از جمله ویژگی های جدید دیگر است.

 

⦁ IIS 8.5
IIS 8.5 در Windows Server 2012 R2 و Windows 8.1 گنجانده شده است. این نسخه شامل خروجی صفحه Idle worker-Process، فعال سازی پویا سایت، ثبت پیشرفته، ثبت ETW و Rebind خودکار گواهی می‌باشد.

 

⦁ IIS 10
IIS 10.0 نسخه در Windows Server 2016 منتشر شده و در Windows 10 Anniversary Update گنجانده شده است. این نسخه شامل پشتیبانی از HTTP/2، اجرای IIS در کانتینرهای ویندوز در سرور نانو، یک API جدید مدیریت Rest و رابط کاربری گرافیکی مدیریت مبتنی بر وب مربوطه، و سرصفحه هاست Wildcard است.

 

عملیات پردازش درخواست‌ها در IIS

IIS یک فرآیند جدید ایجاد می‌کند. سپس IIS رشته پرس و جو و سایر پارامترهایی را که با درخواست از طریق محیط و دسته ورودی استاندارد (STDIN) برای فرآیند گنجانده شده اند، ارائه می‌کند. فیلترهای ISAPI همیشه تا زمانی که وب سرویس در حال اجرا است و درخواستی از سرور انجام شده است بارگذاری می‌شوند.

 

IIS  (سرور اطلاعات اینترنتی) یکی از قدرتمندترین وب سرورهای مایکروسافت است که برای میزبانی برنامه وب ASP.NET شما استفاده می‌شود. IIS موتور پردازش ASP.NET خود را برای رسیدگی به درخواست ASP.NET دارد. بنابراین، هنگامی‌که یک درخواست از مشتری به سرور می‌آید، IIS آن درخواست را می‌گیرد و آن را پردازش می‌کند و پاسخ را برای مشتریان ارسال می‌کند.

 

کلام آخر
سرورهای وب برای دسترسی به محتوا و برنامه های وب سایت شما برای مرورگرها ضروری هستند. با این حال، گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. یکی از مواردی که ممکن است استفاده از آن را در نظر بگیرید Microsoft IIS است.

 

همانطور که در این پست به آن پرداختیم، IIS یک وب سرور همه کاره است که می‌تواند وب سایت هایی در اندازه های مختلف را میزبانی کند، از وب سایت های شخصی کوچک گرفته تا سایت های شرکتی بزرگ. IIS با پشتیبانی از طیف گسترده ای از پروتکل‌ها و ابزارهای مدیریت جامع، استقرار و مدیریت وب سایت های امن و قابل اعتماد را آسان می‌کند. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی میتوانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

Avatar

درباره نویسنده : محمد

مطالب بیشتر از همین نویسنده
برچسب ها
مطالب مرتبط