تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 3,992 بازدید
  • بدون نظر

مدیریت و نگهداری از وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کامل است که برای هر نوع فعالیتی که بخواهیم کارایی دارد. بیشترین عاملی که بر محبوبیت آن تاثیرگذار بوده وجود قالب و افزونه‌های متعدد آن است که بصورت رایگان به وفور یافت می‌شود. اما یک موضوعی را ممکن است فراموش کرده باشیم! هر وبسایتی پس از راه‌اندازی نیازمند نگهداری و پشتیبانی دارد. مدیریت و نگهداری از وردپرس نیز امری ضروری است و باید آن را در نظر داشت. شما برای این موضوع چه فکری می‌کنید؟ آیا مدیریت وبسایت خود را به شخصی محول می‌کنید؟ اقدام درست در این زمینه چیست؟

مدیریت و نگهداری از وردپرس

اینکه مدیریت و نگهداری از وردپرس ضروری است کاملا درست است. زیرا هیچ وبسایتی بدون مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقا کار از پیش نمی‌برد و ممکن است به زودی نابود شود. اما اینکه این وظیفه را خود برعهده بگیریم یا به شخصی بسپاریم مستلزم آگاهی از نحوه مدیریت و نگهداری آن است. به هر حال به عنوان صاحب وبسایت باید بدانید چه کارهایی باید انجام شود و جزء ملزومات مدیریت و نگهداری از وردپرس است.

چک لیستی از روند مدیریت و نگهداری از وردپرس در سال ۹۷ برایتان آماده کردیم که هر مدیر و پشتیبانی باید آن را رعایت کند. پیشنهاد می‌کنم حتما این چک لیست را مطالعه کنید، مطمئنم بعد از مطالعه آن تصمیم می‌گیرید خودتان مدیریت وبسایتتان را برعهده بگیرید.

۱- از پایگاه داده نسخه پشتیبان تهیه کنید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

یکی از موارد مهم در مدیریت و نگهداری از وردپرس، برنامه ریزی دقیق برای تهیه بک‌آپ یا نسخه پشتیبان از وردپرس است. آیا می‌دانید اگر به هر دلیلی وبسایتتان از بین برود و نسخه پشتیبانی در کار نباشد، کل زحماتتان هدر رفته؟ برای همین منظور است که همیشه اولین توصیه ما بک‌آپ گرفتن از سایت است.
پایگاه داده مهم‌ترین نقش را در وبسایت ایفا می‌کند زیرا تمامی اطلاعات شما بصورت جدولی در آن قرار می‌گیرد، پس آن را فراموش نکنید. این کار را بصورت دستی از هاست خود و یا با کمک افزونه‌های متعدد در وردپرس می‌توانید انجام دهید. فقط یادتان باشد از افزونه‌ای استفاده کنید که قابلیت بازگردانی نیز داشته باشد تا در مواقع اضطراری بتوانید آن را برگردانید. برخی از افزونه‌های مفید برای این منظور را برایتان لیست کرده‌ام:

  • بک آپ و بازگردانی در وردپرس با UpdraftPlus
  • بک آپ و بازگردانی در وردپرس با XCloner

۲- وبسایت خود را مرتب بررسی کنید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

برای اینکه بتوانید همیشه عیب‌یابی کنید باید مرتب وبسایت را مورد بررسی قرار دهید. یکی از اصول مدیریت و نگهداری از وردپرس همین امر تحلیل و بررسی است. برای این منظور سرویس‌های زیادی مانند WP CheckUP روی کار آمده‌اند که بصورت آنلاین به بررسی وبسایت می‌پردازند و نواقص و مشکلات آن را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما در کنار آن افزونه‌هایی نیز وجود دارند که عملیات بررسی وبسایت وردپرسی را انجام می‌دهند. یکی از این افزونه‌ها Health Check است.

۳- سرعت وبسایت را تحت نظر قرار دهید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

یکی از فاکتورهای اساسی در مدیریت و نگهداری از وردپرس یا هر سایت دیگری، نظارت بر سرعت سایت است. فکر می‌کنم میلیون‌ها بار گفتیم که اگر وبسایت شما سرعت خوبی نداشته باشد و در عرض چند ثانیه اول نمایان نشود، کاربران آن را ترک خواهند کرد و دیگر هم سراغی از شما نمی‌گیرند. پس این مسئله را کاملا جدی بگیرید. برای بررسی این موضوع می‌توان از ابزار Page Speed گوگل کمک گرفت. پس از آن برای رفع مشکل کندی سرعت می‌توان از از ۴ افزونه برتر افزایش سرعت در وردپرس استفاده کرد.

۴- لینک‌های خراب و شکسته را شناسایی کنید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

image of silver break chain 3d illustration

به دلایل مختلفی مانند جابه‌جایی امکان از بین رفتن و خراب شدن برخی لینک‌های وبسایت وجود دارد. در این زمان با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوید که این موضوع هم از نگاه کاربر و هم گوگل برای شما امتیاز منفی به همراه دارد. برای اینکه بتوانید این مشکلات را همیشه متوجه شوید و شناسایی کنید می‌توانید از ابزار Webmaster tools کمک بگیرید. اگر وبسایتتان را درون آن ثبت کرده باشید، تمامی خطاهای موجوذ را به شما متذکر خواهد شد. برای رفع این مشکل نیز افزونه Broken Link Checker گزینه مناسبی است. همچنین راه‌حل دیگری که برای این نوع لینک‌ها وجود دارد ریدایرکت ۳۰۱ در وردپرس است.

۵- هسته وردپرس، قالب و افزونه‌ها را همیشه بروز نگه دارید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

این موضوع به عنوان یک مسئله امنیتی محسوب می‌شود که در امر مدیریت و نگهداری از وردپرس بسیار فایده دارد. وقتی نسخه جدیدی روی کار می‌آید یعنی اشکالاتی در نسخه‌های قبلی کشف شده که در نسخه جدید آن را برطرف می‌کنند. شما نیز برای حفاظت از وبسایتتان باید از آن‌ها تبعیت کرده و بروزرسانی انجام دهید.

۶- حواستان به دیدگاه‌های اسپم باشد.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

برخی دیدگاه‌ها بصورت اسپم ارسال می‌شوند و شما باید به صورت جدی با آن‌ها مقابله کنید. مثلا برای جلوگیری از به وجود آمدن آن‌ها می‌توانید به ۳ روش با دیدگاه‌های اسپم در وردپرس مبارزه کنیم. این سه روش را به خاطر بسپارید.

۷- هر آنچه بدون استفاده مانده را حذف کنید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

قالب، افزونه، نوشته، تصاویر و هر آنچه که در وبسایتتان موجود است و از آن استفاده نمی‌کنید را لطفا حذف کنید. وجود این‌ها جز اینکه سرعت وبسایت را کاهش دهد فایده‌ای ندارد. پس لطفا به امید اینکه شاید روزی مجدد از آن استفاده کنید، آن‌ها را نگه ندارید.

۸- بر امنیت وبسایت نظارت مستمر داشته باشید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

امری دیگری که در مدیریت و نگهداری از وردپرس بسیار مهم است، امنیت وبسایت است. از همان ابتدای فعالیت باید حواستان به امنیت و حفظ آن باشد. بسیاری از عوامل مخرب در کمین هستند تا شما را از عرصه خارج کنند. برای اینکه بتوانید به امنیت وبسایت کمک کنید پیشنهاد می‌کنم از یک افزونه امنیتی مانند Sucuri Scanner کمک بگیرید و راهکارهای دیگر برای حفظ امنیت وردپرس را مطالعه کنید.

۹- جداول پایگاه داده را بهینه سازید.

شما در حین فعالیت‌هایتان ممکن است بارها قالب وردپرس را تغییر دهید یا افزونه‌های متعددی را نصب و حذف کنید. این از نگاه شما حذف می‌شود اما به صورت جدولی در پایگاه داده جا خوش می‌کند. چگونه باید آن‌ها را حذف کنیم؟

۱۰- تصاویر را بهینه سازی کنید.

مدیریت و نگهداری از وردپرس

یکی دیگر از روش‌های مدیریت و نگهداری از وردپرس توجه و بهینه کردن تصاویر موجود است. بهترین راه‌حل فشرده‌سازی تصاویر است. این عمل به سرعت وبسایت کمک چشمگیری می‌کند و از طرفی حجم کمتری را در هاست اشغال می‌نماید. برای این امکان می‌توان ازافزونه EWWW Image Optimizer استفاده کرد.

۱۱- فرم‌های موجود در سایت را به‌طور مستمر بررسی کنید.

مطمئنا در وبسایت شما فرم‌های مختلفی برای تماس، استخدام و… موجود است. برای مدیریت و نگهداری از وردپرس باید به این فرم‌ها توجه کنید. آن‌ها را مرتب چک کنید تا از کار نیفتند. کاربران از این طریق با شما ارتباط برقرار می‌کنند و اگر نتوانند با آن کار کنند مطمئنا ناامید خواهند شد.

۱۲- وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.

بهترین ابزار برای بررسی کامل و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت، گوگل آنالیتیکس است. لطفا وبسایت خود را از همان ابتدا در این سرویس ثبت کنید و به صورت منظم و طبق یک برنامه زمانبندی آن را بررسی کنید.

۱۳- محتوای وبسایت را بروز رسانی کنید.

محتوایی که تولید می‌کنید قرار نیست برای همیشه به همان شکل باقی بماند. نوشته‌های شما نیز نیازمند بروزرسانی هستند. این موضوع را نیز باید با تدبیر و یک جدول زمانبندی مدیریت کنید.

۱۴- سئوی نوشته‌ها را بررسی کنید.

برای مدیریت و نگهداری از وردپرس موظف هستید سئوی نوشته‌های سایت را نیز بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنم برای سئوی وردپرس ازافزونه Yoast SEO استفاده کنید تا عملیات را برایتان ساده‌تر کند. بعد مواردی که از همه مهم‌تر هستند بررسی عنوان سئو و کلمه کانونی است.

نتیجه گیری

برای اینکه بتوانیم یک وبسایت حرفه‌ای با عملکردی عالی داشته باشیم باید مدیریت و نگهداری از وردپرس را یاد بگیریم. چک لیستی که در مقاله امروز برایتان در نظر گرفتیم تمام آن مراحلی است که باید طی کنید. اگر خودتان مدیریت سایت را بر عهده دارید یا به فرد دیگری سپرده‌اید، با رعایت کردن اصول بالا وبسایتی بهینه را بسازید.

پیش‌فرض سایت

درباره نویسنده : پیش‌فرض سایت

To live a creative life, we must lose our fear of being wrong

مطالب بیشتر از همین نویسنده
مطالب مرتبط
اسکریپت جستجو