تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 1,709 بازدید
  • بدون نظر

بانس ریت (Bounce Rate)

 

آمدیم، نبودید، رفتیم! این عبارت به سادگی مفهوم بانس ریت (Bounce Rate) را نشان می دهد. اما واقعاً بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ آیا زدن دکمه بک مرورگر است یا چیز دیگر؟ از نرخ بانس ریت یک صفحه چه چیزهایی میتوان فهمید؟ در این مقاله از ایکس اسکریپت می خواهیم به شما بگوییم که بانس ریت چیست و چگونه می توانیم آن را بهبود دهیم.

 

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

 

بانس ریت یک معیار برای اندازه گیری درصدی از مردم است که به سایت شما می آیند اما هیچ کاری در صفحه وارد شده انجام نمی دهند. یعنی آنها روی هیچ گزینه‌ای از منو کلیک نمی کنند، ادامه مطلب را نمی خوانند و یا روی هیچ لینکی کلیک نمی کند. این یعنی گوگل آنالیتیکس از سمت کاربر هیچ واکنش را دریافت نمی کند.

 

بانس ریت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر به صفحه وارد شده اما هیچ کاری انجام نمی دهد و بازدید با مشاهده یک صفحه پایان می یابد. می توانید بانس ریت را یک نوع معیار برای مشخص کردن کیفیت صفحات و یا حتی کیفیت مخاطبین خود اندازه گیری کنید. منظور از کیفیت مخاطب این است که آیا آن شخص و کاربر برای هدف سایت شما مناسب است یا نه.

 

گوگل آنالیتیکس چگونه بانس ریت یا همان نرخ پرش را اندازه گیری می کنند؟

 

بر اساس گوگل نرخ پرش به این صورت تعریف می شود:

 

درصد تمام سشن های سایت که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده کرده اند و فقط یک درخواست به سمت سرور آنالیتیکس فرستاده اند.

 

داشتن بانس ریت بالا سه معنا می تواند داشته باشد:

 

  1. کیفیت صفحه پایین است و چیزی برای درگیر کردن و تعامل با مخاطب وجود ندارد.
  2. مخاطب با هدف صفحه مناسب نیست و با صفحه کاربر را جذب نمی کند.
  3. مخاطب همان چیزی را که می‌خواسته را پیدا کرده است.

 

برای تجزیه و تحلیل سایت خود حتما از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا علاوه بر تحلیل نرخ پرش سایت خود، معیار های دیگری را برای سنجش کیفیت سایت بررسی کنید.

 

بانس ریت و سئو

 

در این مقاله می خواهیم به طور مفصل در مورد بانس ریت در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم. صحبت های زیادی در این باره است که آیا بانس ریت یکی از فاکتورهای سئو است یا نه. به احتمال زیاد گوگل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس سایت ها برای معیارهای سنجش سئو استفاده نمی کند. چراکه اگر گوگل آنالیتیکس به طور صحیح در سایت استفاده نشده باشد اطلاعات آن قابل اعتماد نیست. علاوه بر این به راحتی می توان این اطلاعات را دستکاری کرد.

 

بسیاری از افراد داخل گوگل می‌گویند که گوگل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس در الگوریتم های جستجوی خود استفاده نمی‌کند. به هر حال شما باید مطمئن شوید که کاربرانی که از موتورهای جستجو به سایت شما می‌آیند دوباره به صفحه نتایج برنگردند و پرش نداشته باشند چراکه احتمالاً نحوه سنجش کیفیت و بانس ریت سایت شما توسط گوگل، این رفتار کاربر باشد. اگرچه ممکن است گوگل روش های دیگری را برای سنجش بانس ریت سایت داشته باشد و از آن ها نیز استفاده کند. اما مسئولیتش با شماست که تمام جنبه های سایت خود را بهینه کنید.

 

بانس ریت (Bounce Rate)

 

چگونه بانس ریت را تفسیر کنیم؟

 

میزان بانس ریت سایت چه خوب باشد چه بد واقعا به هدف صفحه مورد نظر بستگی دارد. اگر هدف صفحه به سادگی توسط کاربر قابل انجام باشد و سریع این کار انجام شود،میزان بانس ریت بالا چیز بدی در آن صفحه نیست. البته می‌دانم که شما دوست دارید کاربران سایر مقالات و مطالب سایت شما را بخوانند، در خبرنامه عضو شوند و موارد این چنینی را در سایت شما انجام دهند. اما وقتی کاربری داخل سایت می آید تا فقط یک کار را انجام دهد، به عنوان مثال یک آدرس را مشاهده کند، پس نباید برای شما تعجب برانگیز باشد که آنها تب صفحه سایت شما را بعد از اینکه آن را خواندند ببندند.

یک روش حرفه‌ای این است که شما از Segment ها در سایت خود استفاده کنید و برای بازدید کننده های جدید یک بخشی را بسازید. حال بازدید کننده های جدید را میتوانید مشاهده کنید و اگر دیدید که نرخ بانس ریت در میان آنها زیاد است و تعامل آنها با سایت شما کم است، آن را بهبود دهید. چرا که شما به بازدیدکنندگان جدیدی که با سایت شما تعامل داشته باشند نیاز دارید.

 

اگر هدف صفحه این است که تعامل زیادی با کاربر داشته باشد، نرخ بانس ریت بالا چیز بدی است. فرض کنیم شما یک صفحه ای دارید که فقط یک هدف دارند: جذب بازدیدکننده برای عضویت در خبرنامه. اگر نرخ بانس ریت شما در این صفحه زیاد باشد پس شما نیاز دارید که آن صفحه را بهینه سازی کنید. به عنوان مثال این بهینه سازی می تواند بهینه سازی دکمه CTA  باشد تا از این طریق نرخ با سرعت را کاهش دهید.

 

اما دلایل دیگری نیز می‌تواند برای بانس ریت بالا در صفحه عضویت در خبرنامه باشد. ممکن است کاربر اصلا نخواسته باشد به صفحه عضویت خبرنامه بیاید و به همین دلیل کاربر با صفحه شما تعامل انجام نمی دهد. شاید آنها به جای صفحه عضویت در خبرنامه انتظار چیز دیگری را داشتند. یا شاید اطلاعات صفحه به اندازه کافی برای آنها مفید نبوده است که انگیزه آنها را زیاد کند و عضو خبرنامه بشوند. برای هر صفحه دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد.

 

بانس ریت و نرخ تبدیل

 

اگر به بانس ریت از دید نرخ تبدیل نگاه کنید، شاید بتوان آن را به عنوان معیاری برای اندازه گیری موفقیت حساب کرد. به عنوان مثال شما طراحی صفحاتی از سایت خود را با هدف اینکه نرخ تبدیل بهتری داشته باشید تغییر دهید. پس باید مطمئن شوید که به بانس ریت آن صفحه توجه ویژه ای داشته باشید. اگر بانس ریت آن صفحه بعد از تغییرات آن بیشتر شده باشد یعنی این که تغییراتی که انجام داده اید اشتباه بوده و این دلیل نرخ تبدیل پایین شما است.

 

همچنین شما می توانید بانس ریت صفحات محبوب سایتتان را نیز مشاهده کنید و آنها را مقایسه کنید. کدام یک از صفحات شما بانس ریت پایین و کدام یک از آنها بانس ریت بالا دارند. آنها را مقایسه کنید و سپس از صفحاتی که بانس ریت پایین تری دارند نکاتی را در بیاورید و آنها را در صفحات با بانس ریت بالا پیاده کنید تا نرخ تبدیل آن صفحات افزایش پیدا کند.

 

راه دیگر برای اینکه نرخ پرش سایتتان را تحلیل کنید منبع ترافیک است. کدام منبع ترافیک برای شما بانس ریت پایین تر یا بالاتری دارند؟ خبرنامه شما؟ سایت هایی که به شما لینک داده اند؟ بانس ریت هر کدام از این منابع را بررسی کنید تا بتوانید تحلیل درستی به دست بیاورید.

 

بانس ریت (Bounce Rate)

 

چگونه نرخ پرش یا همان بانس ریت را پایین بیاوریم؟

 

تنها روش پایین آوردن بانس ریت درگیر کردن کاربر با صفحه و تعامل او با صفحه است. به دو صورت می توان به بانس ریت نگاه کرد. از دید ترافیک سایت و از دید صفحه.

 

اگر منبع ترافیک مشخصی نرخ بانس ریت بالایی دارد، شما باید به انتظارات بازدیدکنندگانی که از آن منبع به سایت شما می‌آیند توجه کنید. فرض می کنیم شما در یک سایت تبلیغ داده اید اما افرادی که از طریق آن سایت به سایت شما می‌آیند بدون انجام دادن کاری از صفحه سایت شما خارج می شود. یعنی چیزی را که آنها می‌خواهند و دنبالش بوده اند را شما به آنها نمی دهید. پس باید انتظارات آنها را پیدا کنید و تبلیغی مناسب انتظارات آنها را در آن جا نمایش دهید.

اگر صفحه شما انتظارات کاربران را برآورده می‌کند اما همچنان نرخ بانس ریت بالایی دارید پس باید به خود آن صفحه توجه کنید. کاربرد آن صفحه چگونه است؟  آیا دکمه اقدام به عمل (Call to Action) در صفحه وجود دارد؟ آیا در محتوای خود لینک های داخلی دارید که کاربر را به صفحات و سایر مطالب هدایت کند؟ آیا یک منوی ساده که کاربر به راحتی بتوانند با آن کار کند دارید؟ آیا محتوا و تعامل صفحه باعث می شود کاربر باز هم برگردد؟ این ها مواردی هستند که برای بهینه سازی صفحه خود حتما باید در نظر بگیرید.

 

پس نرخ خروج چیست؟

 

گاهی اوقات نرخ پرش را با نرخ خروج (Exit Rate) اشتباه می گیرند. نرخ خروج و یا Exit Rate نشان دهنده بازدید از صفحات (page-view هایی) است که در آخر نشست (session) اتفاق افتاده اند. نرخ خروج نشان دهنده این است که کاربر تصمیم گرفته است سشن خود را در سایت پایان بدهد و این کار در یک صفحه خاص انجام شود.

 

خود گوگل با یک مثال نرخ خروج و نرخ بانس ریت را به این صورت نشان داده است:

 

دوشنبه: صفحه وبلاگ > صفحه خانه > صفحه درباره ما > خروج
سه شنبه: صفحه وبلاگ > خروج
چهارشنبه: صفحه خانه > صفحه درباره ما > صفحه وبلاگ > خروج
پنجشنبه: صفحه درباره ما > خروج
جمعه: صفحه وبلاگ > صفحه درباره ما > صفحه خانه > خروج

 

نحوه محاسبه میزان درصد خروج و نرخ پرش بصورت زیر است:

 

نرخ خروج:

 

صفحه خانه: 33 درصد (3 نشست شامل صفحه خانه – 1 نشست خارج شده از صفحه خانه)
صفحه وبلاگ: 50 درصد (4 نشست شامل صفحه وبلاگ – 2 نشست خارج شده از صفحه وبلاگ)
صفحه درباره ما: 50 درصد (4 نشست شامل صفحه درباره ما – 2 نشست خارج شده از صفحه درباره ما)

 

نرخ پرش:

 

صفحه خانه: 0 درصد (1 نشست با صفحه خانه شروع شده است اما در این نشست بیش از یک صفحه بازدید شده است؛ در نتیجه نرخ پرش ندارد).
صفحه وبلاگ: 33 درصد (نرخ پرش از نرخ خروج کمتر است؛ چراکه 3 نشست با این صفحه شروع شده است و یکی از آنها منجر به پرش از سایت شده است).
صفحه درباره ما: 100 درصد (1 نشست با این صفحه شروع شده است و آن هم به پرش از سایت منجر شده است).

 

کلام آخر:

 

نرخ پرش معیاری برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل تلاش های بازاریابی شما است. با استفاده از این معیار می توانید متوجه شوید که آیا انتظارات کاربران را انجام میدهید یا نه. شما می‌خواهید کاربران با سایت شما تعامل داشته باشند. پس با بانس ریت سایت میتوانید متوجه شوید کدام صفحات سایت شما ضعف دارند و باید توجه بیشتری به آنها شود. انتظارات کاربران را در صفحات سایت خود برآورده کنید و سعی کنید بازدیدکنندگان بیشتر با سایت شما تعامل داشته باشند تا در نهایت بتوانید سایت خود را بهینه تر کنید تا خود شما بتوانید نتیجه بهتری بگیرید.

Avatar

درباره نویسنده : Mahdi

اگر زمین می خوری به این معنا نیست که شکست خوردی. اگر زمین خوردی و بلند نشدی شکست خورده ای!!

مطالب بیشتر از همین نویسنده