• 392 بازدید
  • بدون نظر

در ادامه سری آموزش های html ایکس اسکریپت امروز تصمیم دارد که شما با متا تگ ریفرش (رفرش!) آشنا کند. در این آموزش به همراه هم یاد میگیریم که چگونه از متا تگ Refresh به منظور بارگذاری مجدد یک صفحه پس از طی زمان خاص یا برای ریدایرکت صفحه به یک آدرس دیگر استفاده کنیم. ابتدا روش انجام موارد ذکر شده را مرور خواهیم کرد و سپس در پایان هر مورد با هم کمی در رابطه باید و نباید های استفاده از این meta tag صحبت میکنیم. با ما همراه شوید.

 

REFRESH

 

ریفرش یا بارگذاری مجدد صفحه پس از زمان مشخص در HTML

انجام این کار بسیار ساده است. گرچه معمولا اهداف پشت آن، اهداف جالبی نیستند ولی برای مقاصد آموزشی بهتر است روش این کار را بدانید. برای بارگذاری مجدد صفحه پس از مدت زمانی مشخص میتوانید از کد زیر استفاده کنید :

 

 

توجه داشته باشید که کد بالا را برای در بخش head صفحه ی خود قرار دهید تا به درستی کار کند. کاری که کد فوق انجام میدهد این است که پس از گذشت ۶۰۰ ثانیه، صفحه ی فعلی را به طور اتوماتیک ریفرش میکند. زمان بارگذاری مجدد را میتوانید بر اساس نیاز خود و بر حسب ثانیه تغییر دهید. اما در این رابطه لازم است چند نکته را به یاد داشته باشید. اول اینکه بارگذاری خود به خود صفحه بدون شک برای کاربران آزار دهنده خواهد بود. خصوصا اگر کاربر در حال مطالعه یک مطلب طولانی باشد و یا حجم صفحه ی شما زیاد باشد و کاربر مجبور شود دوباره منتظر بارگذاری مجدد صفحه بماند، احتمالا ترجیح خواهد داد که سایتتان را ترک کند. دوم اینکه در بسیاری از موارد در چنین شرایطی کاربر احتمال میدهد که سایت آلوده است و بله درست حدس زدید! سایت را ترک میکند. فکر نمیکنم نیازی به نتیجه گیری باشد!

 

ریدایرکت صفحه به آدرس جدید با متا تگ ریفرش

از انجام این کار ممکن است اهداف گوناگونی داشته باشید، اما قبل از اینکه به هدف شما و باید و نباید های استفاده از این کد بپردازیم، اجازه بدهید شما را با خود کد آشنا کنیم:

 

این کد را نیز باید در تگ head سایت خود قرار دهید. نحوه ی کار کد بالا این است که به محض بارگذاری صفحه، کاربر را به آدرس جدیدی که مشخص کرده ایم هدایت میکند. حال اگر میخواستیم قبل از ریدایرکت به آدرس جدید، اندکی به کاربر فرصت بدهیم، باید بجای عدد ۰ از زمان مورد نظرمان بر حسب ثانیه استفاده میکردیم. مثلا ۵ ثانیه یا ۱۰ ثانیه و … طبعا مشخص است که آدرس محل ریدایرکت را نیز میتوانید بر حسب نیاز در کد بالا تغییر دهید.

 

کد بالا به تنهایی و در صورت قرار گرفتن در تگ head به درستی کار میکند. اما بخاطر مرورگر های قدیمی تر، شاید بد نباشد که به کاربر این انتخاب را بدهیم که در صورت هدایت نشدن پس از x ثانیه به آدرس جدید، خودش روی لینک مقصد جدید کلیک کرده و به آنجا هدایت شود. برای انجام این کار میتوانیم کد زیر را به کار بگیریم :

 

 

توجه داشته باشید که کد بالا خودش یک صفحه ی html کامل ایجاد میکند و این تگ ها را نباید در صفحه ی دیگری پیست کنید. (ساختار html صفحه ی شما بهم خواهد ریخت)

 

و اما بشنویم از باید و نباید های این روش. یکی دو بار استفاده از این روش در کل صفحات سایت شما شاید ضرر و زیان خاصی نداشته باشد ولی به طور کلی موتور های جستجو ممکن است به این شیوه ی ریدایرکت به چشم اسپم نگاه کنند. بنابراین حتی الامکان در مواردی که میتوانید، بجای این روش از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر تعداد زیادی از این ریدایرکت ها (با استفاده از تگ ریفرش) در سایت خود داشته باشید، ممکن است موتور های جستجو شما را از نتایج خود حذف کنند.

 

نکته ی دیگری هم که هست این است که در مرورگر های قدیمی تر، این ریدایرکت ممکن است باعث شود که کاربر قابلیت بازگشت به صفحه ی قبلی را از دست بدهد و فرضا اگر آدرس ریدایرکت به ۴۰۴ ختم شود، در ناکجا آباد سرگردان بماند! بنابراین در استفاده از این حالت هم دقت کنید.

 

البته ریدایرکت ها را با استفاده از روش های دیگری مثل بهره گیری از PHP یا جاوااسکریپت نیز میتوان انجام داد. اگر در آینده هم با ما همراه باشید، در رابطه با این موارد نیز با هم صحبت خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
vpn خریدvpn خرید