تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 1,156 بازدید
  • بدون نظر

چرا وردپرس رایگان است؟

یکی از سوالات متداول کاربران وردپرس این است که آیا وردپرس رایگان است یا اینکه باید هزینه هایی پرداخت کنیم؟ جواب واضح است وردپرس کاملا رایگان است.

 

اما بعد از جواب رایگان بودن وردپرس کاربران کنجکاو به پرسیدن سوالات دیگری از جمله اینکه چرا وردپرس رایگان است؟ و هزینه های راه اندازی سایت وردپرسی چگونه تامین می شود؟ در ادامه این مقاله با ایکس اسکریپت همراه باشید.

 

وردپرس یک نرم افزار منبع باز است و این نرم افزار به شما امکان می دهد تا هر طور که دوست دارید از آن استفاده کنید، و شما ممکن است مثلا برای توسعه نرم افزار،اصلاح، ساخت و .. قدم هایی بردارید. با این حال ممکن است هزینه هایی در برخی قسمت های آن وجود داشته باشد که ما در این مقاله به بررسی اینکه چرا وردپرس رایگان است و هزینه راه اندازی سایت وردپرسی چگونه تامین می شود می پردازیم.

 

چرا آنها وردپرس را به عنوان یک نرم افزار نمی فروشند؟

 

اغلب سئوالات این است که چرا نرم افزار وردپرس را نمی فروشند؟ اگر وردپرس به همان خوبی است که همه می گویند، بدیهی است که با فروش آن، پول زیادی به دست می آورند. این بیانیه معقول است، اگر یک شرکت یا فردی مالک وردپرس باشد.

وردپرس یک پروژه منبع باز (Open Source) است که در آن ده ها هزار نفر از افراد با استعداد، کمک کرده اند تا آن را به یک نرم افزار عالی تبدیل کنند. یک تیم اصلی وجود دارد که پروژه وردپرس را بر عهده دارد. اما در اینجا، بسیاری از افراد می توانند در توسعه دادن ویژگی ها و قابلیت های آن، رفع اشکالات و باگ ها، پیشنهاد دادن ویژگی های بهتر و… مشارکت داشته باشند. اگر شما هم بخواهید، می توانید به راحتی به عنوان یک توسعه دهنده اصلی وردپرس تبدیل شوید.

 

فلسفه ای در پشت نرم افزار منبع باز (Open Source)

 

فلسفه ی پشت نرم افزار های منبع باز (Open Source) این است که این نرم افزارها مانند نرم افزارهای بارز دیگر، ملموس نیستند. زمانی که یک نرم افزار ساخته می شود، می تواند نسخه های کپی زیادی با هزینه بسیار کم از آن تهیه شود.

 

بیایید نمونه ای از یک کارخانه اسباب‌بازی سازی را مثال بزنیم. هر اسباب بازی از قطعات مختلفی ایجاد شده است و هر قطعه، دارای قیمت مشخصی است. قیمت ساخت اسباب بازی توسط کارخانه تعیین می شود تا در صورت فروش، سودی را بتوانند کسب کنند. با این حال، فروش نسخه اصلی نرم افزار با فروش نسخه کپی آن توسط اشخاص دیگر، منصفانه نیست و سودی که نسخه کپی دریافت می کند، با سود نسخه اورجینال برابر نیست!

 

چگونه مردم با وردپرس کسب درآمد میکنند؟

 

دو قسمت اصلی سودآور وردپرس، قسمت محصولات و سرویس ها و خدماتی که تحت آن ارائه می شوند، می باشد.

 

مردم اغلب WordPress.org را با WordPress.com اشتباه می گیرند. در واقع این دو نوع وب سایت، دو پلتفرم مختلف می باشند. WordPress.com یک وب سایت میزبانی وب و سایت ساز رایگان است.

آقای Matt Mullenweg که یکی از بنیانگذاران پروژه وردپرس بوده، شرکتی با نام Automattic راه اندازه کرده که در آن، در WordPress.com خدمات میزبانی وب و ساخت سایت و بلاگینگ رایگان ارائه می کند. در کنار این سیستم بلاگینگ رایگان، سرویس هایی را به صورت پولی ارائه می کند که کاربران با خرید آن سرویس ها، می توانند ویژگی های بیشتری را در WordPress.com برای ساخت و توسعه سایت خود، باز کنند.

 

با این حال، برای بدست آوردن یک وردپرس کامل و قدرتمند در WordPress.com شما نیاز به خرید یک اکانت WordPress VIP دارید که در ماه شاید می توان گفت باید بیش از 5000$ دلار در ماه برای هاست و 5000$ برای راه اندازی و توسعه سایت، پرداخت کنید!

 

شرکت Automattic در 7 دوره مختلف، توانست 317.3$ میلیون دلار بودجه کسب کند! آخرین بودجه کسب شده این شرکت در تاریخ 1 ژانویه 2015 در یک دوره سرمایه گذاری بوده است.

 

توسعه دهندگان دیگر توانسته اند کسب و کار های میلیون دلاری با ساخت و توسعه افزونه های تجاری، قالب های تجاری و حتی ارائه هاست مخصوص وردپرس، کسب کنند!

 

برخی از نمونه کسب و کار های موفق چند میلیون دلاری وردپرس:

 

WPEngine: شرکت WPEngine که یک شرکت میزبانی هاست وردپرس است، توانسته بیش از 290 میلیون دلار کسب کند و در حال حاضر، یکی از استادیو های توسعه قالب های وردپرس تجاری با نام StudioPress را راه اندازی کرده است.

 

Awesome Motive: این شرکت که به رهبری Syed Balkhi توسعه یافت، توانست با توسعه و نشر دادن افزونه های معروفی مانند  OptinMonster, WPForms, MonsterInsights, SeedProd سود های میلیون دلاری کسب کند.

 

Yoast: شرکت Yoast که توانست با توسعه دادن افزونه Yoast SEO که در حال حاضر در بیش از 5 میلیون سایت به صورت فعال وجود دارد، کسب و کاری موفق را کسب کند.

 

ElegantThemes: شرکتی چند میلیون دلاری که با توسعه دادن افزونه های صفحه ساز درگ و دراپ دیوی و قالب دیوی و… توانست کسب و کاری موفق را داشته باشد.

 

بسیاری دیگر از افراد و شرکت ها با توسعه دادن و طراحی قالب های اختصاصی برای وب سایت ها، توسعه و ساخت اپلیکیشن و توسعه افزونه های مخصوص، توانسته اند کسب و کاری چند میلیون دلاری داشته باشند!

 

آیا حق نسخه برداری از وردپرس رایگان است؟

 

خیر! حق نسخه برداری از وردپرس رایگان است، اما لایسنسی که وردپرس در اختیار کاربران قرار می دهد، این شرایط را برای آن ها فراهم می کند تا بتوانند به صورت رایگان از نرم افزار استفاده کنند. این نرم افزار تحت نظر GPL منتشر شده است، در نتیجه شما می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید و تغییراتی در کدهای آن انجام دهید. اما تغییراتی که در کد نرم افزار ایجاد می کنید قانونی است، نه در کل کد های داخلی!

 

GPL نیازمند هر کار مشتقی که شما توزیع و منتشر می کنید، می باشد و کار شما باید زیر نظر GPL نیز باشد. نسخه برداری که که می توانید برای کار خود توسط GPL تعیین کنید، به صورت خودکار به کاربران این اجازه را می دهد تا بتوانند از سرویسی که توزیع کرده اید، به صورت رایگان استفاده کنند و تغییراتی را در کدهای آن برای کار خود ایجاد کنند.

 

آیا محتویاتی که توسط وردپرس منتشر می شوند زیر مجموعهGPL هستند؟

 

خیر! شما بر روی لایسنس هر محتوایی که در سایتتان منتشر می کنید، صاحب هستید و می توانید قوانین نسخه برداری و لایسنس مطالب خود را هرگونه که می خواهید، تعیین کنید.

 

ولی با این حال، اگر شما در حال منتشر کردن مطلبی هستید که در آن، نمونه هایی از افزونه ها یا قالب های وردپرس را مثال زده اید، حق نسخه برداری مطلبتان فرق می کند! و لایسنس کپی رایت مطلبتان تحت GPL قرار می گیرد.

 

علامت تجاری (Trademark) وردپرس

 

کدهای وردپرس تحت نظر GPL منتشر شده اند ولی نام وردپرس و علامت تجاری آن، متعلق به صاحبان خود وردپرس می باشد. برای ایجاد تمایز بین یک سایت و منبع رسمی آن، بنیاد GPL از کاربران می خواهد که در آدرس و نام سایت خود، از کلمه WordPress استفاده نکنند.

 

به طور مثال، اگر می خواهیم سایتی با عنوان WordPressTech راه اندازی کنیم، بهتر است که نام و آدرس دامنه آن را WPTech قرار دهیم تا طبق قوانین بنیاد GPL پیش برویم! اکثر کسب و کار های قانونی ساخته شده درباره وردپرس، از سیاست های Trademarkو نام وردپرس آگاه هستند و طبق این قوانین، پیش می روند.

 

هزینه استفاده از وردپرس

 

وردپرس به عنوان یک نرم افزار رایگان، در دسترس عموم برای دانلود و استفاده قرار دارد. اما برای اینکه شما بتوانید یک سایت راه اندازی کنید، نیاز به هاست وردپرس دارید. شما می توانید از وب سایت WordPress.com برای ساخت یک وبلاگ رایگان استفاده کنید، اما زمانی که پلان های حرفه ای آن را خریداری می کنید، از ویژگی های بیشتری برخوردار می شوید. هزینه استفاده از وردپرس بسیار کم است و تنها هزینه هایی مانند اجاره هاست و دامنه وجود دارند.

 

همچنین، افزونه ها و قالب های پرمیوم و حرفه ای در وردپرس برای فروش وجود دارند که کاربران برای حرفه ای کردن سایت خود، می توانند آن ها را خریداری کنند، اما با این حال بیش از 6000+ قالب رایگان و بیش از 5400+ افزونه رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد که می توانید نیاز های پایه و اساسی یک وب سایت را برطرف کند.

 

ما امیدواریم که این مقاله در ایکس اسکریپت به برخی سوالات شما در ارتباط با هزینه اجرای یک سایت وردپرسی و کسب و کار در مورد وردپرس پاسخ داده باشد.

Avatar

درباره نویسنده : Mahdi

اگر زمین می خوری به این معنا نیست که شکست خوردی. اگر زمین خوردی و بلند نشدی شکست خورده ای!!

مطالب بیشتر از همین نویسنده