تبلیغ جدید خرید هاست ارزان
  • 1,931 بازدید
  • بدون نظر

تفاوت بین گوتنبرگ با صفحه ساز های وردپرس
تعداد بسیار زیادی از کاربران وردپرس همزمان با انتشار ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس, آن را در مقابل افزونه های صفحه ساز وردپرس قرار میدهند با این حال اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد , البته گوتنبرگ فعلا فقط روی ویرایشگر کار کرده و قرار است تا در نسخه‌های بعدی تغییرات دیگری داشته باشد! این افزونه هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نصب داشته و این نشان از محبوبیت افرونه گوتنبرگ می دهد.

 

در این آموزش وردپرس با ایـکـس اسـکـریـپـت با ما همراه باشید .

 

گوتنبرگ و تفاوت آن با صفحه ساز های وردپرس

در چیست؟

 

در این مقاله از تیم ایـکـس اسـکـریـپـت به معرفی افزونه گوتنبرگ و بررسی تعدادی از تفاوت های آن با صفحه ساز های وردپرس خواهیم پرداخت.

 

 

تفاوت بین گوتنبرگ با صفحه ساز های وردپرس

 

معرفی افزونه گوتنبرگ وردپرس

 

گروه توسعه دهنده و پشتیبان وردپرس هر روزه در حال ایجاد امکانات کاربردی برای وبسایت‌های وردپرسی هست افرونه گوتنبرگ وردپرس ویرایشگر پیش فرض وردپرساست و قرار است تا در آینده گسترده‌تر شود و نسبت به زمان فعلی خیلی بیشتر رشد کند.این ویرایشگر برای اضافه کردن و ترتیب عناصر محتوای صفحات و پست ها از بلوک ها استفاده میکند, به همین جهت به آن ویرایشگر بلوکی Block Editor گفته می شود.

 

بلوک هایی مانند پاراگرافها، عنوانها، تصاویر و ویدیوها و… است.بلوک ها در یاد گیری سریع تر کار با وردپرس کمک می کنند که همین استراتژی موجب می شود تا افراد بیشتری به سمت وردپرس آمده و از آن استفاده کنند.

 

در اصل افزونه گوتنبرگ ویرایشگر وردپرس را از حالت معمولی خارج و به صورت بلوک در‌ می‌ آورد تا فضای کار انعطاف‌ پذیرتری داشته باشید.شاید در نگاه اول کار کردن با آن سخت به نظر برسد اما اینگونه نیست و کافیست تا اندکی با آن وقت بگذرانید.

افزونه گوتنبرگ جایگزینی برای صفحه‌سازهای وردپرس

 

از آنجایی که توسط افزونه گوتبرگ وردپرس به راحتی می توانید سبک های دلخواه و سفارشی محتوا را با کشیدن و رها کردن اضافه کنید و قابلیت‌های مشترکی با صفحه ساز ها دارد,اشتباه گرفتن آن با صفحه ساز ها دور از دسترس نیست با این حال اما آیا این به این معنی است که گوتنبرگ جایگزین صفحه‌سازهای وردپرس می‌شود؟

 

افرونه گوتنبرگ گام بلندی در ویرایشگر وردپرس ایجاد کرده است،وردپرس با این کار انعطاف‌پذیری را برای تولید محتوا و انتشار آن در وبسایت وردپرسی افزایش داد.اما هنوز دلیل محکمی برای کنار گذاشتن صفحه‌سازهای وردپرس نیست.افزونه گوتنبرگ وردپرس برای طراحی اولیه یک صفحه وردپرس ساخته شده است و هنوز بسیاری از قابلیت‌های طراحی کامل یک صفحه به مانند صفحه‌سازها را ندارد و ما باید همچنان برای ذاشتن ظاهری زیبا و استاندارد از صفحه‌سازهای گرافیکی استقاده کنیم.

 

یکی از مشکلاتی که می تواند مشکل ساز باشد تداخل گوتنبرگ با برخی از افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس است که احتمالا در حال حاضر با نصب گوتنبرگ دچار مشکل خواهید شد.

 

صفحه ساز های برتر وردپرس مثل Beaver Builder ، Divi و Visual Composer به طور قابل ملاحظه ای قوی هستند , این صفحه ساز ها با قالب هایی آماده و همراه می شوند که می توانید از آن ها استفاده کنید و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گوتنبرگ ارائه می دهند.

 

در ادامه به بررسی تفاوت های اصلی بین افزونه گوتنبرگ و صفحه ساز های وردپرس خواهیم پرداخت.

 

تفاوت های اصلی بین گوتنبرگ و صفحه ساز های وردپرس

 

تفاوتی که میتوان از آن به عنوان بزرگترین و اصلی ترین تقاوت یاد کرد این است که گوتنبرگ یک ویرایشگر پیش فرض وردپرس و با وردپرس ساخته شده است و از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که صفحه سازها توسط توسعه دهندگان شخص سوم تولید و پشتیبانی می شود.گروه Gutenberg وردپرس یک سازنده صفحه ساز نیست ولی آنها گوتنبرگ را را ویرایشگر بلوکی می نامند که این عنوان یک روش پیشرفته برای ویرایش و تولید محتوا در وردپرس ارائه می کند.

۱- ویژگی drag & drop

 

هدف اصلی گوتنبرگ نوشتن محتوای وبسایت به روشی مدرن و جدید میباشد , در گوتنبرگ شما فقط می توانید بلوک ها را اضافه کنید و آنها را به بالا و پایین ببرید، اما شما نمی توانید عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید و بلوک های جدید در داخل بلوک های دیگر اضافه کنید یا طرح های پنجره ای دارای ستون ها و ردیف ها ایجاد کنید.

 

از طرفی صفحه ساز ها به شما اجازه می دهند به راحتی ویدجت ها را بکشید و رها کنید و با ارتفاع و عرض مورد نظر آن را تنظیم کنید و حتی ستون هایی را  با قابلیت افزودن بلوک هایی در داخل آن ایجاد کنید.هدف اصلی صفحه ساز های گرافیکی طراحی صفحه به صورت کشیدن و رها کردن و عدم استفاده از کد نویسی هست.

 

۲- پشتیبانی از قالب و پوسته ها

 

گوتنبرگ وردپرس با سبک پوسته و قالب شما بسیار سازگاری دارد, این ویژگی امکان اضاقه کردن CSS های سفارسی را می دهد , حتی امکان اضافه کردن CSS سفارشی برای هر کدام از بلوک ها را دارید به صورتی که سبک قالب و تنظیمات آن را تغییر نمی دهد.

 

البته صفحه ساز ها نیز با اکثر قالب ها سازگار هستند طوری که میتوانید ساختار سفارشی خود را برای آن برنامه ریزی کنید و خیلی به طراحی قالب وردپرس شما کمک می کند.

 

۳- ویرایش مستقیم در ویرایشگر و پیش نمایش زنده

 

زمانی که شما در حال بازنویسی یک پست یا صفحه در گوتنبرگ هستید، آن چیزی که در صفحه نمایش می بینید پیش نمایش آنلاین و زنده از نوشته و صفحه شما نیست , Gutenberg یک ویرایشگر داخلی است و شما نمیتوانید به صورت زنده تغییرات داده شده را مشاهده کنید , اما افزونه های صفحه ساز وردپرس به شما یک پیش نمایش زنده از صفحه در حال ویرایش نشان می دهند.

 

۴- ابزارک ها و بلوک ها

 

گوتنبرگ وردپرس با یک مجموعه دلخواه از بلوک های پیش فرض که دارای تمام عناصر محتوا می باشد ارائه شده است طوری که می توانید از بلوک ها در نوشته های دیگر و حتی در سایر وب سایت های وردپرس خود استفاده و ذخیره کنید.

 

در پایان نتیجه ای که از این مقاله از تیم ایـکـس اسـکـریـپـت می گیریم این هست که این دو  موضوع کاملا از یکدیگر جدا هستند و نمیتوان گفت کدام یک بهتر و کدام یک ناکارآمد تر است.

 

موفق باشید 🙂

Avatar

درباره نویسنده : Mahdi

اگر زمین می خوری به این معنا نیست که شکست خوردی. اگر زمین خوردی و بلند نشدی شکست خورده ای!!

مطالب بیشتر از همین نویسنده